Tankar och funderingar om Styggelsen

Jag måste helt enkelt börja med att säga, vilken speciell och beundransvärd roman! Jag har inte läst någon liknande bok förut och eftersom det nu för tiden handlar om att vara unik så kommer jag att rekomdera "Styggelsen", den är helt enkelt läsvärd. Amanda Hellberg har lyckats få fram den där otäcka känslan som förföljer en då man sett en ruggig film eller hört en " modern spökhistoria" baserad på en verklig händelse. Man tror sig höra spöklika ljud som egentligen kommer från fönstret som slår eller golvet som knarrar eftersom huset jag bor i är närmare 100 år gammalt. 

I boken framgår det att Singa har övernaturliga förmågor då hon kan se in i framtiden men mycket av det som försigår under showerna är fejk, rent blufferi för att skrämma människor och tjäna pengar. För inte så längesedan så såg jag en dokumentär på tv 3 då det handlade om en flicka som liftade hem med fel man, det kom att bli hennes största misstag då det visade sig att mannen var masochist och höll henne fången i en låda under sängen i sju år. Jag tänker inte gå in på fler detaljer men då jag läste "Styggelsen" kände jag igen händelsen då Singa är fångad i en bur, utsvulten och torterad i fem och kunde därför dra paraller till dokumentären och till det verkliga livet. 
   
Många inslag i boken är nästintill vidriga men jag måste andå säga att jag har hittat min favorit bland de vidrigaste vidrigheterna som följer, 

" Hon plockade bland sina redskap utstuderat nonchalant. Så fann hon instrumentet hon sökte. Det som liknade en glasskopa men med tandad kant. Eva böjde sig över Singa och nästan nynnande. - Nu ska vi se, om det är sant som de säger .... att det bästa oraklen är blinda. "
    
Det som gör den här scenen så fruktansvärd är att författren lämnar väldigt mycket av upplevelsen till oss läsare. Hon beskriver inte vad som händer ingående i detalj men ändå mår jag illa av att föreställa mig den smärta Singa måste känna eftersom det handlar om ren tortyr. Jag är helt övertygad om att romanen skulle filmatiseras hade jag gömt mig under täcket större delen av filmen! 
   
Efter ungefär halva bokens lopp delas romanen in en andra del, en nyare "och mer modernt språkmässigt," del som utspelar sig i nutid. Vi får då följa Maja i hennes liv och på något vänster lyckas Amanda Hellberg knyta samman den första delen med den andra delen av boken. Allting hänger ihop och i slutet knyts alla trådar samman då jag fick en hel del " Ahaaa ..." upplevelser. Det är en bok som man kan läsa flera gånger eftersom det känns som om man läser två böcker i en! och det är kanske därför som Amanda Hellbergs roman faktiskt får vara med och debutera om Borås Tidnings debutantpris 2009. "Styggelsen" är inte lik någon annan bok i min bokhylla och härdanefter kommer jag hålla ett öga på Amanda Hellberg och hennes kommande projekt. // Elin

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag längtar också efter nya berättelser av Amanda!

2009-03-16 @ 12:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0